Bankhelpdeskfraude: ‘Ik vertrouw niemand meer’

Op de foto: De 83-jarige mevrouw Annie van der Sluis-Sinnoo (Foto: Politie)

REGIO – Het verhaal van de 83-jarige mevrouw Annie van der Sluis-Sinnoo die slachtoffer werd van bankhelpdeskfraude. Dit heeft een dusdanige impact gehad op de vrouw dat zij niemand meer kan vertrouwen en zelfs haar eigen bankzaken nu niet meer zelf regelt.

Het verhaal van mevrouw Annie van der Sluis-Sinnoo leest u hieronder.


De emotionele gevolgen van online oplichting zijn vaak erg groot. Annie van der Sluis-Sinnoo (83) werd slachtoffer van bankhelpdeskfraude: ‘Ik vertrouw niemand meer’, vertelt ze. ‘Ik regel mijn bankzaken niet meer zelf, dat deed ik altijd wel.’





















Slachtoffer Annie van der Sluis-Sinnoo werd vorig jaar benaderd door iemand die zich voordeed als bankmedewerker Frits. De man praatte twee uur lang met Annie om uit te leggen dat haar huidige bankpas vervangen moest worden, omdat criminelen bezig waren om geld van haar rekening te halen.  Annie kreeg te horen dat ze haar huidige bankpas met pincode en een nieuw bedachte pincode moest klaarleggen, zodat een collega van de ‘bankmedewerker’ de bankpas kon komen ophalen. De nepbankmedeweker beloofde Annie dat alles veilig was en goed zou komen. In werkelijkheid was dit niet zo en raakte Annie duizenden euro’s kwijt. En er bleken meer slachtoffers te zijn…

Grootschalig onderzoek

In 2020 is de districtsrecherche in Gelderland-Midden een grootschalig onderzoek gestart. Dat leidde tot tien verdachten in de leeftijd van 18 tot en met 71 jaar. De aanhoudingen vonden plaats in het najaar van 2020 en in het afgelopen jaar. Twee van de verdachten zijn inmiddels veroordeeld tot gevangenisstraffen van één en twee jaar. Het Openbaar Ministerie buigt zich nog over de strafeisen voor de andere acht verdachten.

Het onderzoek kwam aan het rollen door een alerte medewerker van een vakantiepark in Ede. In een vakantiewoning zag de medewerker printers, brieven met daarop gegevens van een bank en meerdere telefoons. De politie werd daarop ingeschakeld. Rechercheur Rinus van den Berg: ‘Wij hebben met onze collega’s van de teams en de recherche hard gewerkt om deze groep verdachten goed in beeld te krijgen. De manieren waarop cybercriminelen werken, wisselen snel en vaak. Het is dichterbij dan je denkt: iedereen kan slachtoffer worden’.

Werkwijze

De verdachten, allemaal uit Midden- en Oost-Nederland, richtten zich op slachtoffers van 75 jaar en ouder. De mannen hadden de beschikking over persoonsgegevens van 92.000 potentiële slachtoffers, verkregen via een datalek van onder andere een callcenter. Met die gegevens werden slachtoffers telefonisch benaderd, vanuit onder meer het vakantiehuisje. Door de slachtoffers wijs te maken dat hun spaargeld gevaar liep, wisten de oplichters de slachtoffers zo ver te krijgen bankpassen klaar te leggen. In totaal zijn tientallen aangiftes binnengekomen uit heel Nederland die te linken zijn aan deze groep. Het schadebedrag ligt op ruim 35.000 euro.

Het kan ook jouw (groot)ouders overkomen

Bankdeskhelpfraude heeft de laatste tijd een enorme vlucht genomen. Cybercriminelen gaan professioneel en geraffineerd te werk. Doordat cybercriminelen beschikken over veel persoonlijke gegevens wordt er snel een vertrouwensband opgebouwd. Het vertrouwen van slachtoffers wordt dan ook enorm beschadigd. Dat zegt ook Annie Sinoo-van der Sluis uit Dordrecht: ‘Ik was wel even het vertrouwen in de mensheid kwijt. Ik heb er dagen niet van kunnen slapen. De jongeman aan de telefoon heeft meer dan twee uur met mij aan de lijn gehangen. Hij was heel vriendelijk en klonk gewoon heel normaal.’ Bekijk haar hele verhaal via deze link of onderaan het artikel.

Voorkom dat u slachtoffer wordt

Cybercriminelen gaan gewiekst en grondig te werk. Wees alert als een onbekende belt die veel persoonlijke informatie heeft. Wat kunnen signalen zijn van bankhelpdeskfraude? Let goed op onderstaande:

  • Lijkt het erop dat de bank belt, maar vertrouwt u het niet? Hang op en bel de bank zelf met het nummer dat u heeft. De belangrijkste boodschap is: een bank vraagt niet om inloggegevens, het opsturen van een betaalpas of een pincode.
  • Wordt er gesproken over het overmaken van geld op een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’? Die rekeningen bestaan niet. Trap er dus niet in.
  • Komt er een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.

Aanpak cybercrime

Bij cybercrime richt de politie zich op verschillende vlakken. Opsporen is er daar een van. Maar naast de opsporing zetten politie en justitie zich steeds meer in op het voorkomen en verstoren van cybercrime. Zowel nationaal als internationaal wordt er met verschillende partijen en organisaties samengewerkt.

Benieuwd naar hoe cybercriminelen nog meer te werk gaan? Beluister de podcasts op Spotify van ‘Digitaal Beroofd’. Met ‘Digitaal Beroofd’ kruipt de luisteraar als het ware in het hoofd van een slachtoffer en ontdekt hoe daders te werk gaan. Politie, OM, en wetenschap geven een unieke kijk achter de schermen van deze snel groeiende vorm van criminaliteit. Alles over bankhelpdeskfraude vind je ook op deze speciale pagina van de politie.

Doe altijd aangifte!

Is er iemand in jouw omgeving slachtoffer geworden of ben je zelf slachtoffer geworden? Doe altijd aangifte bij de politie! Bel ons op 0900-8844 om een afspraak te maken. Hoe meer informatie wij hebben over deze vorm van cybercrime, hoe beter we daders kunnen opsporen.

Nieuws Redactie

Wij zoeken correspondenten in de gemeente Medemblik, interesse? mail naar redactiemedemblikpraat@gmail.com De redactie van Medemblik Praat probeert zo foutloos mogelijk berichten te plaatsen, maar de redactie is geen robot en kan dus fouten maken. Ziet u een fout, mail dan even naar redactie@medemblikpraat.nl Heeft u iets te melden, mail naar redactie@medemblikpraat.nl Voor adverteren op de website mailt u naar info@hbpmedia.nl.

https://medemblikpraat.nl