ZWAAGDIJK-OOST – Vergeleken met het eerste kwartaal van 2023 steeg de netto-omzet met 20,9% tot €3 miljard. De like-for-like omzet (exclusief het effect van nieuwe winkels) steeg met 9,8%, wat opnieuw aantoont dat Action relevant is voor klanten van zijn bestaande winkels. Action verlaagde de prijzen van meer dan 1.000 producten in het eerste kwartaal, bovenop de prijsverlagingen van 2.500 producten die vorig jaar al zijn doorgevoerd. Action voegde 42 nieuwe winkels toe aan het totaal en sloot de periode af met 2.608 winkels in 12 Europese landen.
Hoe klanten Action waarderen is de belangrijkste reden voor de groei. In Frankrijk, waar Action nu 808 winkels heeft, werd Action voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot de favoriete winkelketen (‘Enseigne préférée des Français 2024’).
Om groei mogelijk te maken breidde Action haar distributienetwerk verder uit. In Peine (Duitsland) nam Action het management en de operatie van het Action distributiecentrum over, waarmee het aantal Actionmedewerkers met 279 collega’s groeide. In Wallersdorf, vlakbij München, vierde Action het hoogste punt van de bouw van het derde Action distributiecentrum in Duitsland, waar uiteindelijk 700 mensen zullen werken. Dit distributiecentrum wordt gebouwd volgens de platinastandaard van de DGNB, de Duitse Raad voor Duurzaam Bouwen. Action heeft nu 535 winkels in Duitsland.
Ook heeft Action zich in het afgelopen kwartaal formeel gecommitteerd aan het Science Based Targets-initiatief. Deze stap is een aanvulling op Action’s reductiedoelstelling van 60% minder CO2-uitstoot als gevolg van de eigen activiteiten (scope 1 en 2) in 2030 ten opzichte van referentiejaar 2021.