- Netto-omzet 2024 met 21,7% gestegen tot € 13,8 miljard
- Like-for-like omzetgroei 10,3%, gedreven door een groeiend aantal klanten dat bestaande winkels bezoekt
- In het vierde kwartaal van 2024 verlaagde Action meer dan 650 prijzen; de omzetgroei van Action wordt gedreven door volumegroei
- In 2024 voegde Action 352 winkels toe en exploiteert nu 2.918 winkels in 12 Europese landen
- Action verwelkomt gemiddeld 18,7 miljoen klanten per week
- Action is van plan om in 2025 haar eerste winkels in Zwitserland en Roemenië te openen
ZWAAGDIJK-OOST – Non-food discounter Action maakte donderdag de omzetontwikkeling voor 2024 bekend. De netto-omzet groeide in 2024 naar € 13,8 miljard, een stijging van 21,7% ten opzichte van 2023. De vergelijkbare omzet (exclusief nieuwe winkels) groeide met 10,3% dankzij meer klanten die bestaande winkels bezochten. Dit onderstreept het belang van Action als bestemmingswinkel voor haar klanten om hun dagelijkse benodigdheden te kopen. In 2024 voegde Action ook 352 winkels toe, waarmee het jaar eindigde met een totaal aantal van 2.918 winkels in 12 Europese landen. Gemiddeld bezoeken 18,7 miljoen klanten elke week een Action-winkel.
In het vierde kwartaal van 2024 bleef Action prijsvoordelen doorgeven aan klanten door meer dan 650 productprijzen te verlagen. Dit belangrijke principe van Action heeft geleid tot een aanzienlijke klantengroei. In 2024 werd de omzetgroei van Action uitsluitend gedreven door volume.
Hajir Hajji, CEO van Action: “In 2024 verwelkomden we gemiddeld 18,7 miljoen klanten per week, 3,4 miljoen meer klanten dan het jaar ervoor. Een dergelijke klantengroei is alleen mogelijk met onze sterke formule en geweldig teamwerk. Bij Action zetten we onze klanten echt op de eerste plaats! Dat maakt me trots en dankbaar en ik wil al mijn collega’s bedanken voor hun geweldige werk. Het maakt me ook enthousiast voor dit jaar, omdat we van plan zijn om klanten te verwelkomen in twee nieuwe landen, Zwitserland en Roemenië. 2025 wordt het eerste jaar dat we twee nieuwe markten in één jaar betreden!”
In de eerste helft van 2025 is Action van plan om haar eerste winkels in Zwitserland te openen, zowel in de Duitstalige als Franstalige regio’s, gevolgd door de opening van de eerste Action-winkel in Roemenië in het najaar.
Groei als werkgever
De ontwikkeling van Action leidt tot een aanzienlijke groei van het aantal collega’s in dienst. In 2024 voegde Action 10.641 banen toe, een stijging ten opzichte van 8.988 nieuwe banen in 2023. Het bedrijf heeft nu in totaal 79.681 collega’s van 151 nationaliteiten in dienst.
Action investeert aanzienlijk in ontwikkelingsmogelijkheden. Vorig jaar werden 3.507 collega’s gepromoveerd naar een nieuwe functie, een stijging ten opzichte van 3.183 in 2023. Hierdoor kan Action expertise en ervaring behouden, wat de Action-cultuur versterkt, aangezien onze collega’s profiteren van de kans om meer verantwoordelijkheden op zich te nemen.
Action heeft het Action Scholarship Fund opgericht om collega’s te helpen een deel van de onderwijsbehoeften van hun kinderen te financieren. Het beursfonds staat open voor alle Action-medewerkers. In 2024 ondersteunde Action 179 Action-gezinnen in zeven landen met beurzen voor onderwijskosten zoals collegegeld, bijles en leermateriaal.
Voortgang in het Action Sustainability Programme
Action heeft aanzienlijke vooruitgang geboekt met het Action Sustainability Programme. Het bedrijf breidt onder andere zijn bestaande Fairtrade-partnerschap uit en zal als eerste internationale retailer de Living Income Reference Price voor cacao betalen voor alle eigen chocolademerken van Action (zoals Choco Moments). De benodigde investering zal de bestaande Fairtrade-bijdrage van Action aanzienlijk verhogen. Action zal alle extra kosten op zich nemen, dus de consumentenprijzen worden niet beïnvloed.
Action verkoopt al sinds 2022 Fairtrade-gecertificeerde chocolade voor alle eigen chocolademerken van Action. Dit zorgt ervoor dat boeren kunnen investeren in bijvoorbeeld duurzamere landbouwmethoden. Door het bestaande partnerschap uit te breiden en de komende drie jaar een leefbaar inkomenspremie te betalen, richten Action en Fairtrade een nieuw ‘Action x Fairtrade Cocoa Fund’ op. Het fonds, dat is opgezet om boeren en hun families van twee cacaocoöperaties in de Republiek Ivoorkust te helpen een leefbaar inkomen te verdienen, zal bijvoorbeeld onderwijsmogelijkheden financieren.