Wervingscampagne gemeente Medemblik levert 64 nieuwe werknemers op

MEDEMBLIK – ‘900 sollicitanten, 175 gesprekken, resulterend in uiteindelijk 64 nieuwe medewerkers. Dat is de opbrengst van een agressieve wervingscampagne voor nieuwe ambtenaren van de gemeente Medemblik. ‘Ongelofelijk.’, schrijft Binnenlands Bestuur naar aanleiding van de wervingscampagne van de gemeente Medemblik.

Na een periode van leegloop bij de gemeente Medemblik zit de stijgende lijn er nu gelukkig weer in waardoor achterstanden kunnen worden weggewerkt en nieuwe projecten sneller kunnen worden opgepakt.

Van buiten Medemblik

Opvallend is dat de meeste nieuwe werknemers niet uit de ambtenarij komt maar uit andere branches en de meesten komen ook van buiten West-Friesland. Gemeentesecretaris Anky Griekspoor zegt tegen Binnenlands Bestuur: ‘In die zin hebben we weinig ambtenaren bij andere gemeenten weggetrokken, iets waarvoor buurgemeenten – terecht – bevreesd waren toen die hoorden van onze campagne’.

Griepspoor weet niet waarom mensen nu ineens wel op de openstaande vacatures reageren, vooral omdat dit tijdens reguliere wervingsacties niet gebeurde. Griekspoor ziet wel een link met de huidige grootschalige campagne die met grote advertenties op borden langs de (snel)wegen, online en met video’s werd gedaan, of zoals een sollicitant tegen Binnenlands Bestuur vertelde: “Ik zag die reclameborden in andere plaatsen hangen, en dacht: dan moet je als gemeente ballen hebben als je dat durft.”’

Waarnemend burgemeester Dennis Straat onderstreept het vermoeden van Griekspoor: “De grote les die ik eruit trek is dat als je iets anders doet dan normaal je ook iets krijgt wat je eerder niet had. Durf buiten de lijntjes te kleuren.”