MEDEMBLIK – Personeelstekorten, marges die onder vuur liggen, stijgende lasten en vaak net te klein om op grote schaal producten te kunnen inkopen, waardoor de winstgevendheid van de horeca niet goed genoeg is. Daarom zullen veel horeca bedrijven de prijzen moeten verhogen met 3 tot 5%. De prijsstijgingen van het afgelopen jaar, vooral de loonkosten zijn flink toegenomen, werden vrijwel nooit 1 op 1 doorberekend naar de klant, om maar geen klanten te verliezen.
Lees ook: De Vlietlanden heeft weer een restaurant, ‘Restaurant Wervershoof’
‘Maar‘, zegt Inga Blokker van de FoodService Instituut Nederland (FSIN) in gesprek met RTL Nieuws, ‘wanneer wordt een avondje uit eten te duur?. Veel horecaondernemers worstelen met hun verdienmodel waardoor een prijsverhoging voor de hand ligt, wat dan ook weer een riskante strategie is omdat juist de concurrentie daarmee toeneemt.‘
Supermarkten hebben de laatste jaren flink ingespeld op de markt voor kant-en-klare maaltijden, en het bezorgen van de boodschappen. Blokker: “De horeca moet efficiënter gaan werken en meer gaan samenwerken om de problemen het hoofd te bieden. Ook kunnen restaurants naast avondeten, lunch aanbieden en kunnen ze investeren in marketing, zoals onder meer Loetje en De Beren doen. Sommige ketens, zoals McDonald’s, verlagen juist hun prijzen, om zo meer te verkopen.‘
Lees ook: Online supermarkt Picnic ook in West-Friesland groot succes