Column Monique Ravenstijn: ‘Hoe maak je van niets iets?’

Dit is een van de vragen die voorbijkomt als wij onze nieuwe medewerkers trainen in wat er vooral wel mag binnen Jumbo Monique. Mijn compagnon en ik spelen met al onze nieuwe mensen het Jumbo Monique opleidingsspel. Zo leiden wij medewerkers op in Jumbo’s 7 Zekerheden, nemen we ze mee in het onderscheidend vermogen van Jumbo Monique en komt veiligheid veelvuldig aan bod.

Speels gidsen we onze mensen door de cultuur van ons bedrijf, maar zo ook zijdelings langs haar grenzen. Als klap op de vuurpijl voor ons als managers ook een mooie borging van hoe bijvoorbeeld het inwerkproces verlopen is. Want als er opeens meerdere mensen uit een groep niet weten waar de nooduitgangen zich bevinden, dan hebben wij werk te doen.

De vraag hoe je van niets iets maakt, is er eentje waar veelvuldig twijfelachtig op gereageerd wordt. Maar van niets iets maken is simpel. Zonnebrillen, over van een actie, kan je weggeven aan een vereniging, neerzetten op de inpaktafel met een bordje ‘gratis’ erbij of je kan je kassamedewerkers vragen om ze als cadeautje weg te geven. Zo voeg je extra waarde toe aan een product dat eigenlijk geen waarde meer heeft.

Zo kan dit ook met bijvoorbeeld zuurstofarm verpakte stokbroden. Hoe vaak is het niet dat je bij een duoverpakking er een met schimmel aantreft. Verkopen kan dan niet meer. Ook in deze case kan je van niets iets maken. Afgeschreven is dit product al. Dus hoe tof is het om het stokbrood dat nog goed is los te scheuren en weg te geven aan een klant: ‘Mevrouw, houdt u van stokbrood? Ik heb hier een halve verpakking, mag ik deze aan u cadeau doen?’ Vaak wordt het product vol verbazing aanvaard, en als je ook nog eraan toevoegt dat we zo samen voedselverspilling tegengaan, gaat de klant met een cadeautje én een goed gevoel de winkel uit. Als je met deze blik kijkt, kun je bijvoorbeeld ook een doos eieren waar er eentje van stuk is weggeven. En met een begeleidende zin als ‘Die kip heeft de eieren niet voor niks gelegd’, heb je gegarandeerd de lachers op je hand.

Ook in ons gedrag als medewerkers valt veel succes te behalen. Een ‘Goedemorgen, wat is het toch heerlijk weer vandaag’, of na het meelopen naar het schap vragen: ‘Kan ik nog verder helpen?’ Het zijn een paar enkele woorden extra, maar dit maakt het verschil voor de klanten. Ze maken iets mee wat ze maar weinig aantreffen, namelijk vriendelijkheid en servicegerichtheid.

Van niets iets maken is dus eigenlijk heel eenvoudig. Als je dit eenmaal doorhebt, ga je overal kansen zien. En dan het belangrijkste, mocht je voelen: dit is wat goed is voor mijn winkel. Ga het dan vooral zelf doen, want goed voorbeeld doet nu eenmaal volgen. Als leider moeten wij ons continu bewust zijn van onze rol, vertellen over verandering beklijft alleen als je zelf je woorden waarmaakt.

Het spel spelen met je klanten, leveranciers en met elkaar als collega’s maakt dat er een andere energie in je organisatie komt, namelijk eentje van plezier. Zo simpel is het dus om van niets iets te maken.

Monique Ravenstijn

Deze column werd ook geplaatst op Distrifood