17 jaar lang werkte Henriëtte Roskam met hart en ziel voor het Bakkerijmuseum

MEDEMBLIK – Deze maand is het op de kop af 17 jaar geleden dat Henriëtte Roskam bij het Bakkerijmuseum in Medemblik kwam werken. ‘Is een baan bij het Bakkerijmuseum niets voor jou?’ vroeg de jongste telg van de familie Spil aan mij. ‘Nee, dat is niets voor mij’ dacht Henriëtte en zie hier vele jaren later kijk ze nu terug op een bijzondere tijd.

Bijzonder was het zeker, want in een gebouw vol met ‘eigenwijze’ bakkers moet je ‘het kaas niet van het brood laten eten’. “Het begon met een dienstverband van twee dagen in de week en ik dacht in die tijd nog ‘wat moet ik hier de hele dag doen?’. Nu weet ik wel beter en is er altijd heel veel te doen. Zeker de afgelopen jaren met de verbouwing in zicht en de afhandeling hiervan. Er staat nu een prachtig museum wat klaar is voor de toekomst met mooie, nieuwe ontwikkelingen. En dat voelt voor mij als een afgerond geheel en daarmee werden veel werkzaamheden ‘gesneden koek’. Daarom heb ik besloten dat het voor mij persoonlijk tijd is voor verandering,‘ vertelt Henriëtte

Van de koeken naar de boeken

Vanaf 1 oktober gaat Henriëtte als specialist marketing & communicatie bij Bibliotheek Hoorn aan de slag. Henriëtte: “Daarmee ga ik van de koeken naar de boeken, hoewel ik daar beide organisaties tekort mee doe. Het Bakkerijmuseum is in de afgelopen 40 jaar gegroeid van tijdelijke tentoonstelling naar een middelgroot museum van formaat en een kenniscentrum op het gebied van brood & banket. Ook bij de bibliotheken is een transformatie aan de gang van ‘huis van boeken’ naar het ‘huis van ontwikkeling’ en dat laatste daar wil ik me nu graag voor gaan inzetten.

Professionaliseringsslag

In mijn begintijd bij het Bakkerijmuseum stond er nog weinig op papier. De hele bedrijfsvoering zat in de hoofden van de oprichters Ans en Theo Spil. Zij fungeerden als een geoliede machine en waren dagelijks in het museum aanwezig. Door de aanhoudende groei van het museum en daarmee meer bezoekers en medewerkers, was het ‘broodnodig’ om processen, plannen en activiteiten vast te leggen. Dat is inmiddels ‘voor de bakker’ en hebben we een archiefkast vol met documenten (die ook werkelijk gebruikt worden 😊) en is alles gedigitaliseerd.

Depot

Een volgend groot project voor Henriëtte en het museum was de zoektocht naar meer ruimte. Aangezien het Bakkerijmuseum een werkend museum is en daarmee veel oude gereedschappen nog dagelijks gebruikt worden, is er een grote schaduwcollectie opdat de voorwerpen niet verloren gaan. Maar, zegt Heriëtte: “ook zijn er grote objecten zoals bakkerskarren, -sleden en -manden die niet allemaal in het museum passen. Jarenlang stonden deze in een oude landbouwschuur, maar volgens de richtlijnen van de Museumregistratie was het vinden van een deugdelijk depot een must. Projectplannen opstellen, financiën zoeken en op zoek naar een geschikte locatie. Dat was nog wel even ‘andere koek’ en een kwestie van een lange adem. Van Duiventil tot DEK-terrein naar uiteindelijk de Nijverheidsweg. Missie voltooid!

Toekomst

“Inmiddels beleefden we het 25- en 30-jarig jubileum, de bouw van een dakoverkapping, de miljoenste bezoeker, Jacco en ik namen de directietaken van Ans en Theo over, de organisatie van vele exposities met als ‘kers op de taart’ de verbouwing van afgelopen twee jaar.” Voor Henriëtte een aanloop van jaren, want wanneer een subsidie aanvraag wordt afgewezen, moet je weer een nieuw plan bedenken. “Hierbij was een nog langere adem nodig dan bij het depot, maar het is ons gelukt! Apetrots ben ik daarop dat we dat met elkaar hebben kunnen realiseren. De weg hierin was niet altijd even glad, het kraakte en piepte en was soms erg spannend, maar het museum ‘zit weer gebakken voor de toekomst’.

Vrijwilligers

“Het grote gemis zullen voor mij de vrijwilligers zijn,” gaat Heriëtte verder. “In de afgelopen jaren heb ik er velen zien komen en gaan, maar er zijn een flink aantal die zelfs nog  langer dan ik verbonden zijn aan het museum. Dat vind ik pas écht bewonderenswaardig. Wekelijks en soms meerdere keren per week staan zij geheel belangeloos klaar om de bezoekers te kunnen ontvangen. En zeker op dagen zoals in de voorjaars- of herfstvakantie waarin het soms onmetelijk druk was, liepen zij het vuur uit de sloffen. Daar maak ik een diepe buiging voor.

Multifunctioneel

“Met een klein team van vaste medewerkers moet je wel multifunctioneel inzetbaar zijn om in een dergelijke organisatie te kunnen werken.” Voor Henriëtte was het vooral ,oeiteloos kunnen schakelen tussen beleidsmatige zaken en de praktische uitvoering.  “Zo schrijf ik een beleidsplan, verkoop ik gevulde koeken, zit ik aan tafel bij de wethouder, verleen ik BHV, schrijf ik een Facebook bericht, maak de financiële cijfers op en hou een presentatie. En alles wat daartussen ligt. Een leuke, dynamische job die nu beschikbaar komt! Ik zou er een boek over kunnen schrijven…