Merel Braaksma voltooid ‘Rondje Texel’, een debuut in werelds grootste catamaran-evenement

MEDEMBLIK – Merel Braaksma heeft een droom waar ze hard aan werkt om die uit te doen komen, Merel wil als zeilster naar de Olympische Spelen en is hard op weg om deze te proberen te realiseren. Keihard trainen en veel wedstrijden varen moeten haar helpen dit doel te bereiken.

Afgelopen 8 juni vond op Texel werelds grootste catamaran-evenement plaats, het ‘Rondje Texel’, waar Merel haar debuut heeft gemaakt. Merel is in maart 2024 overgestapt van de Lica 6, wat een éénmansboot is naar het team van De Maas in de Narca 15 wat een 2-persoons catamaran is.

Tekst gaat verder onder de foto

Voor Medemblik Praat deed Merel haar relaas van de wedstrijd. en de drie doelen die het team voor dit jaar heeft gesteld. Zo stond daar het Rondje Texel op maar ook de Narca 15 Superserie 2024 op 5,6 en 7 juli voor de kust van Duinkerke in Frankrijk en het Narca 15 World Champions Ships dat van 27 oktober tot 3 november wordt gezeild voor de kust van Barcelona in Spanje.

Merel vertelt: “Donderdag waren de eerste teamgenoten van de Maas al op het eiland om samen met ouders de boten voor elkaar te maken, vrijdagochtend maakten ik samen met mijn vader de oversteek naar Texel, op de veerpont al even kijken naar het Marsdiep om te kijken naar de stroming, golfslag en wind. vanaf de pond direct door naar Paal 17 want daar is de start en finish van de Ronde om Texel. Daar aangekomen heb ik samen met mijn zeilbemanning Dankert de boot in orde gemaakt en hebben we samen nog getraind om het te kijken hoe we het beste door de brandingen moesten komen en wat de invloeden van de stroming daar is.

Zaterdag was het dan zover om 5:30 de wekker om de boot klaar te maken voor deze dag, om 6:45 was er een zeilmeeting, hier werd al gewaarschuwd voor de weersvoorspellingen en werd ook nadrukkelijk gevraagd door de organisatie als je twijfels heb ga dan niet het water op dit i.v.m. de veiligheid. de voorspellingen waren pittig namelijk regen, windkracht 5 met vlagen van 6 en golfhoogte tussen de 3 en 5 meter. Na de zeilmeeting klaarmaken en nog even checken met Dankert of we dit wel gaan doen en ja hoor we gaan ervoor. Om 9:00 de gingen we door de branding op naar de start samen met nog 229 deelnemers, om 9:40 gingen er bij twee grote vissersschepen de toeters, de Ronde om Texel is begonnen. Onze start was niet echt lekker maar we waren op weg richting de vuurtoren bij De Cocksdorp

De koers daar heen was ruime wind en we hadden golven mee dus het was niet zo makkelijk om in de golf te sturen om recht overeind te blijven. Wij gingen ook tijdens een gijp (van de ene kant naar de andere kant) ook om het was even zwemmen maar we hadden de boot al snel weer overeind gekregen en konden weer verder met de tocht. Van de vuurtoren naar de Vlakte van Kerken gingen we nog een keertje om en moesten we weer even zwemmen maar gelukkig was er niks stuk gegaan. We konden heel mooi rond alle gele boeien varen en zetten de aan de windse rak in. Daar hadden we best veel moeite met de golven ze werden steeds groter en bijna elke golf kregen we flink over ons heen. We waren daar heel gefocust bezig en kwamen er later achter dat we al een tijdje geen gate ( 2 boeien waar we tussen door moesten) hadden gezien maar we gingen door en kwamen bij de onder kant van het eiland terecht waar de veerboten varen.

Wij hadden gehoopt dat we daar geen last van zouden hebben maar helaas wel de veerboot kwam er aan en moesten achterlangs kruisen omdat hun voorrang hebben. toen we naast de veerboot lagen pakte hij al onze wind weg en lagen we een klein tijdje stil maar dat was snel over en konden weer verder. Hierna kwamen we aan bij het spannendste stuk van de wedstrijd de Razende bol daar hadden ze voor gewaarschuwd omdat er daar rare golven ontstaan door de kleine eilandjes en zandbanken, we gingen dicht bij het eiland varen en hadden daar dan ook gelukkig geen last van. Om de punt heen en we wisten dat we nog een klein stukje moesten tot aan de finish maar dat kleine stukje duur echt heel lang je weet dat je er bijna bent maar toch is de afstand dan ontzettend groot ook weer golf na golf dat over ons heen ging maar we gingen door want we zijn er bijna na dan nog ruim een half uur die koers moeten varen waren we bij de finish en gingen we met een heel goed gevoel door heen dat we dit weer even gedaan hadden met z’n tweeën. Het was nog een klein stukje varen naar het strand en we waren hele maal gesloopt moe maar ook blij dat we het gedaan hadden uiteindelijk hebben we de ronde in 3:37 uur gevaren super blij mee.

Merel en haar zeilpartner eindigde als de nummer 72, de gemiddelde snelheid was 38 km/u

Dit alles was niet mogelijk geweest dankzij de sponsoring van Rijke Rigging uit Medemblik, Boatmasters en Stadem Stedelijk Advies, door deze sponsors probeert Merel Braaksma haar droom, de Olympische Spelen waarheid te maken. Ze kan zich nu volledig richten op het trainen en zeilen.

Sport Redactie

De sport redactie van Medemblik Praat wordt gedaan door een fanatieke maar soms ook luie sportredacteur. Met veel energie probeert zij zoveel mogelijk het sportnieuws up to date te houden